Scrutiny the concept (power) in the tragedy of Antigone based on the method of critical analysis of Fairclough's discourse

Document Type : Original Article

Authors

1 Ilam university

2 Associate Professor of Persian Language and Literature, Ilam University

Abstract

. This method tries to examine the texts with a detailed and comprehensive look. The current research has investigated the concept of (power) in the tragedy of Antigone based on Fairclough's discourse theory with descriptive analytical method. Linguistic and discourse studies conducted in this field show that power as a dominant discourse has affected the external and internal structure of this tragedy. In this analysis, according to three levels, interpretation and explanation, it was found that at the level of description, according to the power relations in the two opposing poles of the ruler and the ruled, the words, verb tenses, turn-taking system, and the tone of speech have a hierarchical structure.
. At the level of interpretation, the discourse (centralized power) has naturalized power bproposing components such as establishing order and security, maintaining the law, and protecting the homeland, and marginalized the micro-discourses and prepared the ground for the consolidation of the macro-discourse of power. At the level of explanation as a social process, factors such as the transition from the old system to the new, the confrontation between the monarchy and democracy, the confrontation between men and women in the patriarchal system, have been the basis for the formation of this tragedy; In fact, the dominant discourse has been able to move the atmosphere towards tragedy by transferring the punishment from a superior person to an inferior one, and in this way shows its work.

Keywords

Main Subjects


آقاگل­زاده، فردوس. (1390). تحلیل انتقادی گفتمان، چاپ دوم، تهران: علمی و فرهنگی.
آقاگل­زاده، فردوس­. سادات غیاثیان، مریم. (1386). «رویکردهای غالب در تحلیل گفتمان انتقادی»، مجله زبان و زبانشناسی، 5، 39- 54.
بنویدی، فاطمه. سجودی، فرزان. (1391).«بازتاب اندیشه هگل در تراژدی آنتیگونه»، نشریه هنرهای زیبا، (17)، 1، 47- 53.
جویس، پیتر. (1391). آشنایی با علوم سیاسی، ترجمه: پرویز بابایی، تهران: معین.
درویشعلی پوراستانه، لیلی. باقری خلیلی، علی­اکبر. (1395). «بررسی مقایسه­ای «ویژه زبان» قدرت در سیاست‌نامه و نصیحه­الملوک»، متن­شناسی ادب فارسی، (29)، 1، 35- 54.
سوفوکلس. (1385). افسانه­های تبای، ترجمه: شاهرخ مسکوب، چاپ چهارم، تهران: خوارزمی.
شاهسوند بغدادی، پریچهر. عمویی، حامد و حسین­خانی، الهام. (1397). «بررسی رابطۀ خودکامگی و آزادی در اسطوره سیاسی آنتیگونه سوفوکلس»، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره­شناختی، (14)،  53،  207- 242.
فتوحی، محمود. (1391). سبک­شناسی [نظریه­ها، رویکردها و روش­ها]، چاپ اول،تهران: انتشارات سخن.
فرشیدورد، خسرو. (1388). دستور مفصل امروز، چاپ سوم، تهران: سخن.
فرکلاف، نورمن. (1379). تحلیل انتقادی گفتمان، ترجمه گروهی از مترجمان، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
فوکو، میشل. (1389). نظم اشیاء، مترجم: یحیی امامی، چاپ اول،تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
گالبرایت، جان کنت. (1381). آناتومی قدرت، ترجمه: محبوبه مهاجر. چاپ دوم، تهران: سروش.
محمودی­تازه­کند، فاطمه. (1391). «قدرت و زبان در قصه­های صمدبهرنگی از دیدگاه تاریخ­گرایی نوین»، فصلنامه نقد ادبی، (5)، 17، 175- 191
مدنی، سید جلال­الدین. (1382). مبانی و کلیّات علوم سیاسی، تهران: اسلامیّه.
میری، افسانه. مهدوی، محمد­جواد. شریفی، شهلا. محمودبختیاری، بهروز. (1397). «مقایسۀ قدرت دوشخصیت محوری در رمان آتش بدون دود»، جستارهای زبانی. (47)، 5، 143- 166.
نوابخش، مهرداد. کریمی، فاروق. (1388). «واکاوی مفهوم قدرت در نظریات میشل فوکو»، فصلنامه مطالعات سیاسی، 3. 1- 17.
هنرمند، سعید. (1393). درآمدی بر فوکو: در بارۀ قدرت. گفتمان. آگاهی. تاریخ و فضا. چاپ اول، تهران: جوان.
هیپولیت، ژان. (1365). مقدمه بر فلسفۀ تاریخ هگل. ترجمه: باقر پرهام، چاپ اول، تهران: آگه.
یورگنس، ماریان. فیلیپس، لوئیز. (1389). نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمه: هادی جلیلی، چاپ اول، تهران: نی.