Content Discourse Analysis of the Imprisonment Themes in Mas‘ud Sa‘d Salman’s Works with an Emphasis on the Relationship between Literature and Society

Document Type : Original Article

Author

Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, University of Farhangyan, Tehran, Iran.

Abstract

Literature and society share a deep and intricate relationship. Literature not only reflects the culture, history, and values of a society but also serves as a tool for social critique and transformation. Prison poetry, known as habsiyyat, constitutes a significant part of Persian literature. Mas‘ud Sa‘d, in his prison poems, often employed various themes to assert his innocence and strive for freedom. He spent nearly eighteen years of his life in the prisons of Nay, Su, Dahak, and Maranj, during which he composed his finest poems, referred to as habsiyyat. Habsiyyat are poems in which the poet, while imprisoned, expresses their inner emotions in a distinctive language. The discourse of imprisonment is shaped by the poet’s perspective on the world and the society in which they live. In the themes of habsiyyat poetry, fatalism emerges as the dominant discourse of the poet, which is explored in this study. By innovating the genre of habsiyyat, Mas‘ud Sa‘d introduced new content and themes to the qasida form, influencing many poets who imitated him. However, his profound emotions and sensibilities distinguished him from others. These factors contributed to transforming his status from an imitative poet to a trailblazing and influential figure who played a significant role in shaping the evolution of Persian literary style. In Persian literature, the earliest habsiyyat is attributed to Mas‘ud Sa‘d Salman, the renowned poet of the fifth and sixth centuries AH.

Keywords

Main Subjects


ابراهیمی­کاوری، صادق؛ چولانیان، رحیمه. (1387). «مضامین و موضوعات مشترک در حبسیه­های فارسی و عربی»؛  فصلنامة زبان و ادبیات فارسی، 4(11)، 19-1.
انوشه، حسن. (1375). دانشنامة ادب فارسی (آسیای مرکزی)؛ جلد 1، تهران: مؤسسة فرهنگی و انتشاراتی دانشنامه.
آباد، مرضیه. (1380). حبسیه­سرایی در ادب عربی از آغاز تا عصر حاضر؛ مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی.
باباصفری، علی­اصغر و شعبانی، الهه. (1390). «سیری در آفاق اشعار مدحی مسعود سعد سلمان»؛ فصلنامة پژوهشنامة زبان و ادبیات فارسی، 3(9)، 72-43.
بخردی، پروین؛ شمیسا، سیروس؛ مدرس­زاده، عبدالرضا. (1400). «سبک­شناسی شهرآشوب­های مسعود سعد سلمان»؛ فصلنامة تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، 13(4)، 237-209. 
بیهقی، ابوالفضل. (1383). تاریخ بیهقی؛ به کوشش خلیل خطیب­رهبر، تهران: مهتاب.
توسلی، حجت. (1397). «بررسی کنایه در دیوان مسعود سعد سلمان»؛ فصلنامة سبک‌شناسی نظم و نثر­­­، 41، 60-41.
خزایی، یعقوب. (1395). فرآیند ساخت­یابی نهاد زندان از مشروطه تا پایان پهلوی؛ تهران: آگه.
رضایتی­کیشه­خاله، محرم و نصرتی­سیاهمزگی، علی. (1394). «تحلیل شهرآشوب­ صنفی مسعود سعد سلمان با دیدگاه گلدمن و بوردیو»؛ فصلنامة جامعه­شناسی هنر و ادبیات، دورة 7(2)، 271-251.
رفیعی­مقدم، هما و مشتاق­مهر، رحمان. (1397). «تحلیل گفتمان انتقادی زندان در دو زیست جهان کلاسیک و مدرن با تکیه بر حبسیه­های مسعود سعد سلمان، فرخی یزدی و محمدتقی بهار»؛ فصلنامة کاوش­نامه، 19(38)، 160-129.
سعدسلمان، مسعود. (1374). دیوان؛ با مقدمة رشید یاسمی، به اهتمام پرویز بابایی، تهران: نگاه.
سلیمانی، زهرا. (1390). «بررسی مضامین مشترک در حبسیات ابوفراس حمدانی و مسعود سعد سلمان»؛ فصلنامة مطالعات ادبیات تطبیقی، 5(20)، 100-83.
شمیسا، سیروس. (1375). زندان نای؛ تهران: سخن.
صفا، ذبیح­الله. (1369). تاریخ ادبیات در ایران؛ جلد 2، تهران: فردوس.
ظفری، ولی­الله. (1388). حبسیه در ادب فارسی تا پایان زندیه؛ جلد 1، چاپ سوم، تهران: امیرکبیر.
غنی­پور­ملکشاه، احمد و محسنی مرتضی، و غلامی، حمیدرضا. (1395). «بررسی تطبیقی سرندیبیات محمود سامی بارودی و حبسیات مسعود سعد سلمان»؛ فصلنامة پژوهش­های تطبیقی زبان و ادبیات ملل، 2(5)، 29-11.
قلعه­قبادی، داریوش و مبارک، وحید. (1396). «برخی ویژگی­های شعر مسعود سعد سلمان»؛ سبک­شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، سال 13(50)، 290-269.
نوریان، مهدی. (1392). از کوهسار بی­فریاد؛ چاپ ششم، تهران: جامی.