A Feminist Reading of Mina Assadi’s Love Poetry (Discourse Analysis)

Document Type : Original Article

Author

PhD in Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan, Isfahan, Iran.

Abstract

This study aims to examine feminist elements in the love poetry of Mina Assadi. The research method employed for this study is content analysis. The statistical population consists of Mina Assadi’s poetry collections, including From Among the Lost, Without Love, Without a Glance, Nothing of Love Remains with the World, The Sea Lies Beyond Your Doubts, Who Throws the Stone, I Call the Ring a Bond, and I Want to Return to Your Shoulder. The feminist reading components which are analyzed include portrayals of the female body in the text, feminine language, the female psyche and its relationship with the writing process, and culture. The findings indicate that the most significant recurring elements are feminine language and culture. In most poems, a subordinate perspective toward women is evident. The traditional role of women, rooted in a misogynistic culture and observed in various texts, includes depictions of women as seductresses, vendors, or dancers. In some of Assadi’s poems, women are objectified as erotic figures, existing under the dominance of a patriarchal system. The theme of women’s disorientation, their struggle to find themselves, and their connection to nature gain prominence in certain poems. The female psyche brings women closer to nature, unlike the male psyche, as the former is inherently more aligned with it. When Assadi speaks of the female body, it seems that a woman’s identity and existential self are defined in relation to love and a man.

Keywords

Main Subjects


ابراهیمی، مختار. (1392). «گرایش فمنیستی در شعر سیمین بهبهانی»، پژوهشی زن و فرهنگ، 4(16)، 81-65.
اسدی، مینا. (1988). من به انگشتر می‏گویم بند، لندن: کپی پرینت،
اسدی، مینا. (1988). از عشق چیزی با جهان نمانده است، لندن: وردسمیت
اسدی، مینا.  (1988). چه کسی سنگ می‏اندازد؟، لندن: پکاپرینت.
اسدی، مینا. (1372). بی‏عشق، بی‏نگاه، لندن: پکاپرینت.
اسدی، مینا.  (2003). می‏خواهم به شانة تو بازآیم، استکهلم: سوئد
اسدی، مینا. (2003). دریا پشت تردیدهای توست، لندن: مینا.
اکبری بیرق، حسن و دیگران (1402). «بررسی رابطة قدرت، بدن و برساخت اجتماعی جنسیت در رمان‏های سرخی تو از من و از شیطان آموخت و سوزاند»، پژوهش‏های ادبی، (81)، 44-9.
امامی، نصرا... (1389). مبانی و روش‏های نقد ادبی، تهران: جامی.
امن‏خانی، عیسی. (1400). نگاهی تازه به نظریة ادبی، اصفهان، خاموش.
برسلر، چارلز. (1396). درآمدی بر نظریه‏ها و روش‏های نقد ادبی، تهران: نیلوفر.
تانگ، رزمری. (1387). درآمدی جامع بر نظریه‏های فمنیستی، ترجمة منیژه نجم عراقی، چاپ سوم، تهران: نی.
سینیو، پاترو و پ. اشوایکارت. (1385). «خوانشی از خودوان: به سوی نظریۀ فمینیستی خوانش»، ترجمة ملیحه کامران‏منش، نشریۀ مهراوه، 2(5)، 25-1.
رضوانیان، سیمین و ملک، سروناز. (1392). «بررسی تأثیر جنسیت بر زبان شاعر معاصر»، شعر پژوهی (بوستان ادب)، 5(3)، 70-45.
روحانی، مسعود و ملک، سروناز. (1392). «بررسی تأثیر جنسیت بر کاربرد تشبیه و استعاره در شعر زنان شاعر معاصر»، زبان و ادبیات فارسی، 21(74)، 27-7.
گرین، ویلفرد و دیگران. (1391). مبانی نقد ادبی، ترجمة فرزانه طاهری، تهران: نیلوفر.
واحددوست، مهوش و شیخ‏الاسلامی، فرشته (1392). «نمودهای تفکر زنانه در شعر فروغ فرخزاد»، مطالعات و تحقیقات ادبی، 17. 153-133.