Examining the novel Symphony of the Dead based on the components of social psychology

Document Type : Original Article

Authors

1 , Ph.D, Department of Persian Language and Literature, Sanandaj Branch, Islamic Azad University ,Sanandaj, Iran

2 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran

Abstract

The story is a universal literary genre that has many capabilities, among them it can be said that it shows the deep actions of the human soul; Because stories deal with people's inner experiences, thoughts, feelings and introspections. Literature and psychoanalysis are two language systems and two different knowledges that complement each other despite this difference. Social psychology is one of the branches of psychological knowledge that examines people's social behavior and is a bridge between the two sciences of psychology and sociology. In this research, with the help of social psychology components, including; Matching with the congregation, self-justification, human aggression, etc., the logical analysis of how they are reflected in the novel "Symphony of the Dead" by Abbas Maroufi has been discussed and it has been determined which of them has a stronger presence in the novel. has it. The theoretical foundations of this research were formed based on the theories of Elliott Aaronson and Myers, experts in the field of social psychology. The obtained results show that the social psychological components of each one are somehow reflected in the social behavior of the characters in the novel, for example; Aligning with the congregation by following authority, imitating, internalizing. Stereotyped ideas and prejudices are shown in the novel by using stereotyped patriarchal attitudes of the society, and among the components of social psychology, aggression has a stronger presence than other components. , so that the story revolves around it.

Keywords

Main Subjects


آذرنیا، سیده نجمه. (1396). تحلیل داستان­های کوتاه برگزیدة سال­های 1390 تا 1395 (از دیدگاه مؤلفه­های روان­شناسی اجتماعی)، دانشگاه تربیت مدرس. کارشناسی ارشد.
ارونسون، الیوت. (1396). روان­شناسی اجتماعی، ترجمۀ حسین شکر­کن، چاپ دوازدهم، تهران: رشد.
اظهری، محبوبه و سهیلا صلاحی­مقدم. (1391). «تحلیل روانکاوانة شخصیت­های رمان سمفونی مردگان (بر اساس آموزه های زیگموند فروید و شاگردانش).»، ادبیات معاصر پارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 2(2) 17-1.
امامی، نصرالله. (1389). مبانی و روش­های نقد ادبی، چاپ چهارم. تهران: نشر جامی.
برکوویتز، لئونارد. (1388). زمینه­های روان­شناسی اجتماعی، ترجمه محمد حسین فرجاد، عباس محمدی اصل، تهران: علم.
جوهری، شهناز. (1397). تحلیل تطبیقی کنش زنان در سه رمان چشمهایش، سووشون، و جای خالی سلوچ از منظر روان­شناسی اجتماعی، دانشگاه تربیت مدرس، کارشناسی ارشد.
حیدری، آرزو. (1398). تحلیل داستان­های کوتاه برگزیدة دهة هشتاد با رویکرد روان‌شناسی اجتماعی، دانشگاه الزهرا، دکتری.
خواجویی نژاد، لیلا. (1389). نقد روان­شناختی سمفونی مردگان، سال بلوا و پیکر فرهاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، کارشناسی ارشد.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1382). «روان­شناسی اجتماعی شعر فارسی (نگاهی به تخلص­ها).»، مجله بخارا، 5(32)، 21-1.
مایرز، دیوید. (1393). روان­شناسی اجتماعی، ترجمه حمید شمسی­پور و شقایق زهرایی، دو جلد، تهران: ارجمند.
معروفی، عباس. (1389). سمفونی مردگان، چاپ پانزدهم، تهران: گردون.
مولودی، فؤاد. (1397). «تحلیل شخصیت­های رمان سمفونی مردگان بر مبنای دیگاه فروید دربارة غرایز «نهاد».»، دو  فصلنامة علمی ـ پژوهشی ادبیات پارسی معاصر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 8(1)، 243-221.
یاوری، حورا. (1374). روان­کاوی و ادبیات، چاپ اول، تهران: نشر تاریخ ایران.