The Lover as Subject: A Foucauldian Analysis of Real and Earthly Love in "Qalandar and Qala" and "Ghazal, the Deer of Zafaranieh Garden"

Document Type : Original Article

Authors

1 University of bojnourd

2 Department of persian language and literature, kosar university of Bojnord, Bojnord, Iran

Abstract

Persian literature traditionally distinguishes between two forms of love: spiritual and earthly. Spiritual love, rooted in religious belief, is often understood as love for the divine. In contrast, earthly love is a human connection between two individuals. The turning point of both of these definitions is that the nature of love creates a platform for the parties of this discourse to interact with each other on two heterogeneous sides. The hegemony of the lover's power leads to the subjugation of the lover-subject. Therefore, it can be said that love is a source of power. Foucault, a pivotal figure in contemporary thought, challenged traditional notions of power.  Building upon his work, this study employs a descriptive-analytical approach to examine the intricate interplay of power relations within both spiritual and earthly love discourses. In this research, by employing discourse analysis, the discursive systems governing spiritual love in the story "Qalandar and Qala" and earthly love in the novel "Ghazal, the Deer of Zafaranieh Garden" have been examined. To this end, the discursive system of Spiritual love in the story of “Qalandar and the Qala”, which is about Suhravardi, has been compared with the discursive system of earthly love in the novel Ghazal, the Deer of Zafaranieh Garden. The results showed that what distinguishes divine love from secular love is merely the difference in the way the beloved’s desires are fulfilled. In secular love, depending on the initial situation, the beloved decides what the lover should do; although it may seem that in both types of love (divine and secular) the beloved influences the lover’s actions, in reality, in divine love, the lover, due to their resistance to norms and escape from the accepted social systems within the beloved, ascends to a higher state, whereas in secular love, the beloved themselves cannot transcend the limitations of social power, and thus the lover undergoes a process of decline and decay in reaching the beloved.

Keywords

Main Subjects


احمدی، بابک. (1378). ساختار و تأویل متن. تهران: نشر مرکز.
اختری، علی. (1398). تحلیل عناصر داستان در رمان «قلندر و قلعه». پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور استان تهران.
افلاطون. (1353). جمهوری. ترجمۀ محمدحسن لطفی و رضا کاویانی. چاپ اول، تهران: ابن سینا.
ایازی، شرویندخت. (1399). غزال، آهوی باغ زعفرانیه. تهران: نشر روشنگران و مطالعات زنان.
آودی، رابرت و دیگران. (1380). پست‌مدرنیته و پست‌مدرنیسم، تعاریف، نظریه‌ها و کاربست‌ها). ترجمۀ حسینعلی نوذری. تهران: نقش جهان.
برنز، اریک. (1381). میشل فوکو. ترجمۀ بابک احمدی. تهران: نشر ماهی.
پین، مایکل. (1379). بارت، فوکو، آلتوسر. ترجمۀ پیام یزدانجو؛ چاپ اول، تهران: نشر مرکز.
حیدری، آرش. (1392). «عشق، سوبژکتیویته و قدرت». نشریۀ جامعه، فرهنگ و رسانه،  2(7)، 126-109.
خائفی، عباس. (1391). «بررسی سه قطره خون هدایت بر مبنا نظریه «قدرت» میشل فوکو». نشریۀ شعر پژوهی (بوستان ادب)، 4(11)، 72-59.
دریفوس، هیوبرت و پل رابینو. (1378). میشل فوکو فراسوی ساختگرایی و هرمنوتیک با مؤخره‌ای به قلم میشل فوکو. ترجمه حسین بشریه. تهران: نشر نی.
سجودی، فرزان و محمد فتحی. (1393). «بررسی ساز و کار خُرد قدرت فوکو در نمایشنامۀ تنها راه ممکن». نشریۀ نامۀ هنرهای نمایشی و موسیقی، 5(9)، 13-1.
سهروردی، شهاب‌الدین یحیی‌بن‌حبش. (1382الف). روزی با جماعت صوفیان. به کوشش حسن مفید. تهران: نشر مولی.
سهروردی، شهاب‌الدین یحیی‌بن‌حبش. (1382ب). صفیر سیمرغ. به کوشش حسن مفید. تهران: نشر مولی.
سهروردی، شهاب‌الدین یحیی‌بن‌حبش. (1387). فی حقیقة العشق یا مونس العشاق. به کوشش حسن مفید. تهران: نشر مولی.
شاطری، منا و نوید شاه علی. (1400). «نقد و بررسی کتاب قلندر و قلعه». همایش متن پژوهی ادبی، تهران. نهمین همایش ملی.
صابر، زینب و پرویز ضیاء‌شهابی. (1391). «نسبت سوژه و قدرت در رمان‌های دُن کیشوت و مادام بوواری با ابتنای بر دیدگاه‌های میشل فوکو».  نشریۀ پژوهش سیاست نظری، 11، 200-181.
صیانتی، حسن و مریم اسکو. (1394). رابطة عشق حقیقی و مجازی از دیدگاه عین القضات و مولانا، اولین کنگره سراسری تحول و نوآوری در علوم انسانی، شیراز.
ضیمران، محمد. (1389). میشل فوکو: دانش و قدرت.، تهران: نشر هرمس.
فوکو، میشل. (1390). اراده به دانستن. ترجمۀ نیکو سرخوش و افشین جهاندیده. تهران: نشر نی.
 کریمی شهناز و مهرداد نوابخش. (1398). «واکاوی مفهوم «سوژه» در رویکردهای تحلیل گفتمان». مطالعات توسعه اجتماعی ایران. (11)، 2: 19-7.
لچت، جان. (1378). پنجاه متفکر بزرگ معاصر: از ساختارگرایی تا پسامدرنیته. ترجمۀ محسن حکیمی. تهران: نشر خجسته.
مقدادی، بهرام. (1397). دانش نامۀ نقد ادبی از افلاتون تا به امروز. تهران: نشر چشمه.
مکاریک، ایرنا ریما. (1398). دانش نامۀ نظریه‌های ادبی معاصر. ترجمۀ مهران مهاجر و محمد نبوی. تهران: نشر آگه.
ملایی، احمد؛ محمودی، محمدعلی و محمد علی زهرازاده. (1396) «نقد فرهنگی رمان مدیر مدرسه جلال آل احمد از منظر گفتمان و نظریه قدرت میشل فوکو». مجلۀ نقد و نظریۀ ادبی؛(2)، 2، 4.
مولوی جلال­الدین­محمد بلخی. (1392). کلیات شمس تبریزی. تصحیح بدیع­الزمان فروزانفر، تهران: دوستان.
میلر، پیتر. (1398). سوژه، استیلا، قدرت: در نگاه هورکهایمر، مارکوزه، هابرماس و فوکو. ترجمۀ نیکوسرخوش و افشین جهاندیده. تهران: نشر نی.
نوابخش مهرداد و فاروق کریمی. (1388). «واکاوی مفهوم قدرت در نظریات میشل فوکو». نشریۀ مطالعات سیاسی، 1(3)، 64-49.
یثربی، سید یحیی. (1380). قلندر و قلعه (بر اساس زندگی شیخ شهاب‌الدین سهروردی). تهران: نشر قو.