Discourse analysis of knowledge in stories of Autumn is The last Season of The Year, The Previous Stroke and Some Authentic Narratives About God from Lacan's point of view

Document Type : Original Article

Authors

1 Associate Professor of Persian Language and Literature, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

2 Ph.D. of Persian Language and Literature, Allameh Tabatabaʼi University, Tehran, Iran

Abstract

Lacan believed that educational institutions with the title of university can never provide knowledge to the subject as a phallus. Accordingly, the academic discourse refers to the discourse of the master and the psychoanalytic discourse (hysterical discourse) refers only to the discourse of science. According to his opinion, the subject crosses the line in the academic discourse and suffers losses or deficits; While in hysterical or psychoanalytic discourse, with the revelation of the loss in the big other, the subject passes knowledge in the position of the phallus. In this research, using the teachings of Jacques Lacan and relying on the qualitative analysis method, we have evaluated the stories of Autumn is The last Season of The Year, The Previous Stroke and Some Authentic Narratives About God. The results of the research show that in stories Autumn is The last Season of The Year and The Previous Stroke, The subject has placed him in a state of blindness towards his desire and castrated his desire and fulfilled the desire of another, which is why academic discourse has prevailed in these two stories ; A discourse that refers to the master's discourse; However, in Some Authentic Narratives About God, students have come out of the state of blindness and have remained loyal to the sign of their desire, and by revealing the lack of a great other, they have shown hysterical resistance to the academic discourse; Therefore, the hysterical discourse has referred to the discourse of knowledge.

Keywords

Main Subjects


احمدی، بابک. (1370). ساختار و تأویل متن: شالوده‌شکنی و هرمنوتیک. ج2. تهران: مرکز.
آسون لوران، پل. (1399). لکان؛ ترجمۀ مرضیه خزائی و مهرگان نظامی‌زاده. تهران: ثالث.
بیلی، لیونل. (1399). لکان: راهنمایی برای مبتدیان؛ ترجمۀ رضا سویزی و تورج بنی‌رستم. تهران: گستره.
پیروزان، علی. (1400).  سواد دانشگاهی و دانشگاه ایرانی؛ چ1. تهران: مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
تربتی، سروناز. (1395). «بررسی ارتباط نگاه‌محور در فیس‌بوک: برساخت فانتزی و گفتمان. هیستریک(با رویکرد لکان)». فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، 2(8): 40-1.
تربتی، سروناز. (1396). «برساخت فانتزی و تحلیل سوژۀ هیستریک در گفتمان هیستریک با تأکید بر ابژۀ نگاه خیره». دوفصلنامۀ فلسفی شناخت، 1(77): 70-39.
تربتی، سروناز. (1399). «واکاوی ارتباطات میان­فردی با تأکید بر سوژه‌ی خط‌خورده‌ی لکان (موردمطالعه: تحلیل روابط میان فردی در فیلم سینمایی برادرم خسرو)». فصلنامۀ مطالعات رسانههای نوین، 6(22): 318-285.
تیلور، استفنی. (1397). تحلیل گفتمان چیست؟؛ ترجمۀ عرفان رجبی و پدرام منیعی، چ1. تهران: نشرنویسه پارسی.
رسولی، محمدرضا و نعمت‌اللهی، پویا. (1400). نظریۀ گفتمان: از ساختارگرایی تا پساساختارگرایی؛ چ1. تهران: لوگوس.
سهرابی، محمد. (1389). سکتۀ قبلی؛ چ1، تهران: نیستان.
عرفان‌منش، ایمان و صادقی فسایی، سهیلا. (1395). «بازنمایی و تحلیل گفتمان انتقادی- لاکانی الگوی خانوادۀ داعش در فضای مجازی» مطالعات فرهنگ- ارتباطات، 17، (35): 51-33.
فینک، بروس. (1397). سوژۀ لاکانی: بین زبان و ژوئیسانس؛ ترجمۀ محمدعلی جعفری، تهران: ققنوس.
مرعشی، نسیم. (1393). پاییز فصل آخر سال است؛ چ1، تهران: چشمه.
مستور، مصطفی. (1396). زیر نور کم؛ چ3، تهران: چشمه.
موللی، کرامت. (1383). مبانی روان‌کاوی فروید- لکان؛ تهران: نی.
میشل راباته، ژان. (1383). پیش‌درآمدی بر لکان. ترجمۀ فتاح حیدری، ارغنون،(22): 228- 193.
نصرت‌نژاد، وحید. (1398). من کیست؟ تو چه می‌خواهی؟: روان‌پریشی از منظر ژاک لکان؛ چ1، تهران: سیب‌ سرخ.
وقفی‌پور، شهریار. (1398). ایده روان‌کاوی: مقدمه‌ای بر ساختارهای روانی(روان‌نژندی، انحراف، روان‌پریشی)؛ چ3. تهران: سیب سرخ.
وودز، نیکلا. (1396). تحلیل گفتمان: راهنمایی کاربردی برای تحلیل گفتمان؛ ترجمۀ سیدمحمدباقر برقعی، مریم نخعی و آمنه عرب‌زاده، چ1. تهران: نشرنویسه پارسی.
هاتفی، محمد. (1399). عبور از گفتمان؛ چ1. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.