تحلیل گفتمان کتاب فارسی اول دبستان از منظر آموزش مهارتهای زندگی با استفاده از روش آنتروپی شانون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه فرهنگیان پردیس خواجه نصیر

2 آموزش و پرورش

10.22034/lda.2025.144515.1090

چکیده

هدف این پژوهش، تحلیل محتوای کتاب فارسی اول ابتدایی از منظر آموزش مهارت‌های زندگی با استفاده از روش آنتروپی شانون بود. روش این تحقیق تحلیل محتوا و جامعه مورد بررسی کتاب فارسی دوره اول ابتدایی چاپ 1402 می باشد. از آنجایی که حجم نمونه و جامعه در این تحقیق برابر بودند تمامی محتوای کتاب به عنوان نمونه انتخاب و تحلیل شد. یافته‌های حاصل از تحلیل محتوای کتاب فارسی با روش آنتروپی شانون نشان داد، که به ترتیب مهارت‌های برقراری ارتباط موثر(فراوانی 116)، همدلی(فراوانی114)، خودآگاهی(فراوانی105)، حل‌مساله(فراوانی77)، تصمیم‌گیری(فراوانی71)، تفکرخلاق(فراوانی47)، ارتباط بین‌‌فردی(فراوانی44)، مقابله با هیجانات منفی(فراوانی 27) و تفکرانتقادی(فراوانی23) را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین نتایج نشان داد مهارت‌های خودآگاهی، ارتباط بین فردی، مقابله با هیجانات منفی، حل مساله و تفکر خلاق دارای ضریب اهمیت 0.11 و مهارت‌های همدلی، تصمیم‌گیری، برقراری ارتباط موثر و تفکر انتقادی دارای ضریب اهمیت 0.1 می‌باشند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت علیرغم در نظر گرفتن تمامی مهارت ها در کتاب فارسی دوره اول ابتدایی، اما ضریب اهمیت آنها پایین بوده و جا دارد که به تمامی مهارت‌های زندگی نگاه ویژه‌ای شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات