بر اساس نظریۀ روایت ژرارد ژنت، در هر داستانی دو پهنۀ داستانی و گفتمانی وجود دارد. پهنۀ داستانی به رویدادها و پهنۀ گفتمانی به تصویر آن رویدادها در متن روایت بستگی دارد. شخصی که روایت میکند راوی است و شخصی که آن تصویر را در دنیای داستانی میبیند شخص کانونیساز است. مسئلۀ روایت دائمی است اما کانونی سازی موقتی است. با کانونی سازی، شخصیت داستان شخصیتهای دیگر را مشاهده کرده و به ایدههای با ارزشی پی میبرد که درک او را عمیقتر میکند. در داستانی که روایتگر اول شخص میباشد، راوی با صدای خاصی رفتار شخص کانونی را باز میگوید تا درک او را از طریق کانونیسازیهای درونی و بیرونی آشکار کند. در داستان صد احساس پنهان، اولیویا راوی اول شخص و شخص کانونی است. بنابراین، راوی و شخص کانونی بر هم انطباق دارند. او صد احساس پنهان کوان، خواهر ناتنیاش را از طریق تجربه و تکگویی درک و بازگویی میکند. مقالۀ حاضر دیدگاه جدید از کارکرد روایت در کانونیسازی را با در نظر گرفتن نظریۀ روایت ژنت بررسی میکند و به این سوال پاسخ میدهد که چگونه نویسنده یا راوی ساختار داستان را از طریق کانونیسازی اولیویا که درک خود را با خواننده به اشتراک میگذارد پایهگذاری میکند.
کرد قراچورلو, تهمینه , صدیقی, احمد و یعقوبی, رویا . (1402). کانونی سازی در داستان صد احساس پنهان اثر امی تن. تحلیل گفتمان ادبی, 1(2), 121-141. doi: 10.22034/lda.2024.140427.1012
MLA
کرد قراچورلو, تهمینه , , صدیقی, احمد , و یعقوبی, رویا . "کانونی سازی در داستان صد احساس پنهان اثر امی تن", تحلیل گفتمان ادبی, 1, 2, 1402, 121-141. doi: 10.22034/lda.2024.140427.1012
HARVARD
کرد قراچورلو, تهمینه, صدیقی, احمد, یعقوبی, رویا. (1402). 'کانونی سازی در داستان صد احساس پنهان اثر امی تن', تحلیل گفتمان ادبی, 1(2), pp. 121-141. doi: 10.22034/lda.2024.140427.1012
CHICAGO
تهمینه کرد قراچورلو , احمد صدیقی و رویا یعقوبی, "کانونی سازی در داستان صد احساس پنهان اثر امی تن," تحلیل گفتمان ادبی, 1 2 (1402): 121-141, doi: 10.22034/lda.2024.140427.1012
VANCOUVER
کرد قراچورلو, تهمینه, صدیقی, احمد, یعقوبی, رویا. کانونی سازی در داستان صد احساس پنهان اثر امی تن. تحلیل گفتمان ادبی, 1402; 1(2): 121-141. doi: 10.22034/lda.2024.140427.1012