کانونی سازی در داستان صد احساس پنهان اثر امی تن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. گروه زبان‌های خارجی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی

2 استادیار گروه زبان‌های خارجی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب.

چکیده

بر اساس نظریۀ روایت ژرارد ژنت، در هر داستانی دو پهنۀ داستانی و گفتمانی وجود دارد. پهنۀ داستانی به رویدادها و پهنۀ گفتمانی به تصویر آن رویدادها در متن روایت بستگی دارد. شخصی که روایت می‌کند راوی است و شخصی که آن تصویر را در دنیای داستانی می‌بیند شخص کانونی‌ساز است. مسئلۀ روایت دائمی است اما کانونی سازی موقتی است. با کانونی سازی، شخصیت داستان شخصیت‌های دیگر را مشاهده کرده و به ایده‌های با ارزشی پی می‌برد که درک او را عمیق‌تر می‌کند. در داستانی که روایت‌گر اول شخص می‌باشد، راوی با صدای خاصی رفتار شخص کانونی را باز می‌گوید تا درک او را از طریق کانونی‌سازی‌های درونی و بیرونی آشکار کند. در داستان صد احساس پنهان، اولیویا راوی اول شخص و شخص کانونی است. بنابراین، راوی و شخص کانونی بر هم انطباق دارند. او صد احساس پنهان کوان، خواهر ناتنی‌اش را از طریق تجربه و تک‌گویی درک و بازگویی می‌کند. مقالۀ حاضر دیدگاه جدید از کارکرد روایت در کانونی‌سازی را با در نظر گرفتن نظریۀ روایت ژنت بررسی می‌کند و به این سوال پاسخ می‌دهد که چگونه نویسنده یا راوی ساختار داستان را از طریق کانونی‌سازی اولیویا که درک خود را با خواننده به اشتراک می‌گذارد پایه‌گذاری می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. Bal, Mieke. Narratology: Introduction to the Theory of Narrative. Toronto, London.

                U Toronto Press, 2009. https://www.academia.edu

    Bal, Mieke. "Narration and Focalization." Narrative Theory, Critical Concepts in

    Literary and Cultural Studies. Edited by Mieke Bal, (263-297). Volume I.

    Major Issues in Narrative Theory. London and New York. Routledge, 2004.

    https://www.jstor.org/stable/1772197

    Chatman, Seymour. Story and Discourse, Narrative Structure in Fiction and Film.

                New York: Cornell U, 1978. https://ia902900.us.archive.org

    Culler, Johnathan. "Story and Discourse in the Analysis of Narrative." The Narrative

    Reader (104-109). Ed Martin Mcquillan. London & New York: Routledge,

    1. https://static.uni-

    Jesch, Tatjana. Malte Stein. "Perpectivization and Focalization: Two Concepts—One

                Meaning? An Attempt at Conceptual Differentiation." Narratologia. Point of

                view, Perspective, and Focalization. Modeling Mediation in Narrative. Ed.

    Peter Huhn, Wolf Schmid, Jorg Schonet. Berlin, New York: Walter de Gruyter,

    (59-79), 2009. https://www.researchgate.net

    Genette, Gerard. Narrative Discourse, An Essay in Method. Translated by Jane E.

                Lewis. Ithaca, New York: Cornell U Press, 1983. https://15orient.com

    Neelima, V. Dual consciousness: Dilution of Dissent in Mother-Daughter

    relationship in the Selected works of Amy Tan. New York, Mercy College,

                Palakkad, 2018. http://scholar.uoc.ac.in

    Onega, Susana. Garcia Landa. Jose Angel. Narratology: An Introduction.

    London, New York: Longman 1996. Pdf. https://www.academia.edu

    Sheng, Mei Ma. "'Chinese and Dogs' in Amy Tan’s The Hundred Secret Senses:

     Ethnicizing the Primitive à la New Age." Modern Critical Views, Amy Tan.

    Ed. Harold Bloom. New York: InfoBase Publishing, (155-169), 2009.

    https://academic.oup.com

    Tan, Amy. The Hundred Secret Senses. London: Harper Perennial, 1995. Print.