خوانش فمینیستی اشعار عاشقانة مینا اسدی (تحلیلی گفتمانی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی مؤلفه‏های فمینیستی در اشعار عاشقانة مینا اسدی است. روش پژوهش، تحلیل محتواست. جامعة آماری پژوهش شامل کتاب‏های شعر مینا اسدی است. اشعار عاشقانة او در آثار «از میان گم‏شده‏ها»، «بی‏عشق، بی‏نگاه»، «از عشق چیزی با جهان نمانده است»، «دریا پشت تردیدهای توست»، «چه کسی سنگ می‏اندازد»، «من به انگشتر می‏گویم بند» و «می‏خواهم به شانة تو بازآیم» وجود داشت. مؤلفه‏های خوانش فمینیستی شامل تصاویر ارائه شده از بدن زن در متن، زبان زنانه، روان زن و رابطة آن با فرایند نگارش و فرهنگ مورد بررسی قرار گرفت. یافته‏ها نشان داد که بیشترین میزان اهمیت مربوط به مؤلفة زبان زنانه و فرهنگ است. در بیشتر اشعار شاهد نگاه فرودستی به زن هستیم. نقش سنتی‏ای که از زن در متون مختلف شاهد هستیم و ریشه در فرهنگ زن‏ستیز دارد شامل تصویر زن لکاته، زن فروشنده و زن رقاصه است. در برخی اشعار اسدی، زن تبدیل به شی‏ءای اروتیک شده است و در سیطرة نظام مردسالار حضور دارد. گم‏گشتگی زن، تلاش برای یافتن خودش و پیوند او با طبیعت در برخی اشعار اهمیت یافته است. روان زن او را به طبیعت نزدیک می‏کند برخلاف روان مرد. زیرا روانِ زن به طبیعت نزدیک‏تر است. آنجا که اسدی از بدن زن سخن می‏گوید گویی هویت زن و منِ وجودی او در کنار یک عشق و یک مرد معنا می‏یابد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


ابراهیمی، مختار. (1392). «گرایش فمنیستی در شعر سیمین بهبهانی»، پژوهشی زن و فرهنگ، 4(16)، 81-65.
اسدی، مینا. (1988). من به انگشتر می‏گویم بند، لندن: کپی پرینت،
اسدی، مینا. (1988). از عشق چیزی با جهان نمانده است، لندن: وردسمیت
اسدی، مینا.  (1988). چه کسی سنگ می‏اندازد؟، لندن: پکاپرینت.
اسدی، مینا. (1372). بی‏عشق، بی‏نگاه، لندن: پکاپرینت.
اسدی، مینا.  (2003). می‏خواهم به شانة تو بازآیم، استکهلم: سوئد
اسدی، مینا. (2003). دریا پشت تردیدهای توست، لندن: مینا.
اکبری بیرق، حسن و دیگران (1402). «بررسی رابطة قدرت، بدن و برساخت اجتماعی جنسیت در رمان‏های سرخی تو از من و از شیطان آموخت و سوزاند»، پژوهش‏های ادبی، (81)، 44-9.
امامی، نصرا... (1389). مبانی و روش‏های نقد ادبی، تهران: جامی.
امن‏خانی، عیسی. (1400). نگاهی تازه به نظریة ادبی، اصفهان، خاموش.
برسلر، چارلز. (1396). درآمدی بر نظریه‏ها و روش‏های نقد ادبی، تهران: نیلوفر.
تانگ، رزمری. (1387). درآمدی جامع بر نظریه‏های فمنیستی، ترجمة منیژه نجم عراقی، چاپ سوم، تهران: نی.
سینیو، پاترو و پ. اشوایکارت. (1385). «خوانشی از خودوان: به سوی نظریۀ فمینیستی خوانش»، ترجمة ملیحه کامران‏منش، نشریۀ مهراوه، 2(5)، 25-1.
رضوانیان، سیمین و ملک، سروناز. (1392). «بررسی تأثیر جنسیت بر زبان شاعر معاصر»، شعر پژوهی (بوستان ادب)، 5(3)، 70-45.
روحانی، مسعود و ملک، سروناز. (1392). «بررسی تأثیر جنسیت بر کاربرد تشبیه و استعاره در شعر زنان شاعر معاصر»، زبان و ادبیات فارسی، 21(74)، 27-7.
گرین، ویلفرد و دیگران. (1391). مبانی نقد ادبی، ترجمة فرزانه طاهری، تهران: نیلوفر.
واحددوست، مهوش و شیخ‏الاسلامی، فرشته (1392). «نمودهای تفکر زنانه در شعر فروغ فرخزاد»، مطالعات و تحقیقات ادبی، 17. 153-133.