حافظه، هویت و مقاومت: تحلیل گفتمان پاد آرمانشهری رمان هرگز رهایم مکن اثر کازو ایشیگورو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

2 کارشناس ارشد زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

چکیده

این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه هرگز رهایم مکن (2005) نوشته کازوئو ایشی گورو را می‌توان در ادبیات پادآرمان‌شهر انتقادی دسته‌بندی کرد. این مطالعه از ویژگی‌های اصطلاح ادبی پادآرمان‌شهر انتقادی استفاده می کند که برای اولین بار توسط لیمن تاور سارجنت (1994) معرفی شده است. متون علمی تخیلی اغلب از سبک‌های نوشتاری آرمان‌شهری و پادآرمان‌شهری استفاده می‌کنند تا اهداف خاصی را دنبال کنند، مانند اشاره به مسائل مشکل‌زای دنیای کنونی با رویکردی بسیار متفاوت. به سادگی می‌توان این اصطلاحات، یعنی آرمان‌شهر و پادآرمان‌شهر را اینگونه تعریف کرد: آرمان‌شهر یک شکل ادبی است که یک جامعه‌ی خیالی ایده آلیستی غیر واقعی را می‌سازد (غیر واقعی است چون برخی از آن ایده‌ها دست نیافتنی هستند) و برخلاف تصور رایج، با در نظر گرفتن پادآرمان‌شهر به عنوان نقطه مقابل آرمان‌شهر، پادآرمان‌شهر یک دنیای خیالی غیر واقعی بسیار ناخوشایند است که در آن به طرز محسوسی بدتر از دنیایی است که خوانندگان (خوانندگانِ اثر) در آن زندگی می‌کنند. در هر دو مورد، افرادی هستند که مخالف اتفاقات غالبِ در آن محیط هستند، یا بهتر است بگوییم، از این که آن ها را کاملاً آرمان‌شهر یا پادآرمان‌شهر بنامیم، جلوگیری می‌کنند. در چنین محیط‌هایی، اصطلاحاتِ آرمان‌شهر یا پادآرمان‌شهر، اهداف ما را برآورده نمی‌کنند، بلکه آرمان‌شهر انتقادی و پادآرمان‌شهر انتقادی آن ها را برآورده می‌کنند. متقابلاً، همانطور که بوکر (1994) استدلال می‌کند، آشنایی‌زدایی یکی دیگر از تکنیک‌های اصلی داستان‌های پادآرمان‌شهری است. آشنایی زدایی، که یک مفهوم فرمالیستی روسی است،

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Abrams, M.H., & Harpham, G.G. (2015). A glossary of literary terms. Cengage Learning.
Baccolini, R., & Moylan, T. (2003). Dark horizons: Science fiction and the dystopian imagination. Routledge.
Booker, K. M. (1994). The dystopian impulse in modern literature. Westport, CT: Greenwood Press.
Carroll, R. (2010). Imitations of life: cloning, heterosexuality and the human in kazuo ishiguro’s Never Let Me Go. Journal of Gender Studies, 19(1), 59-71.
Claeys, G. (2017). Dystopia: A natural history: A study of modern despotism, its antecedents, and its literary diffractions.  Oxford University Press.
de Marques, E. M. (2013). Dystopian Britain: Critical utopia and the politics of the body in pd james’s the children of men, alfonso cuarón’s film adaptation, children of men, and kazuo ishiguro’s never let me go. XIII Congresso Internacional da ABRALIC Internacionalização do Regional.
Ishiguro, K. (2005). Never Let Me Go. Knopf Doubleday Publishing Group.
Lu, Wei. (2020). Sci-Fi realism and the allegory of dystopia: With kazuo ishiguro's Never Let Me Go as an example. Comparative Literature Studies, 57(4), 702-714. https://doi.org/10.5325/complitstudies.57.4.0702.
Matthews, S., & Groes, S. (2009). Kazuo Ishiguro: Contemporary critical perspectives. Bloomsbury Academic.
Moylan, T., & Piercy, M. (2000). Scraps of the untainted sky: Science fiction, utopia, dystopia. Avalon Publishing.
Nakamura, A. (2021). On the uses of nostalgia in kazuo ishiguro's Never Let Me Go. Science Fiction Studies, 48(1), 62-76. https://doi.org/10.1353/sfs.2021.0020.
Pissa-ard, I. (2020). Utopian desire and critical dystopia in Kazuo Ishiguro’s Never Let Me Go and Cormac McCarthy’s The Road. Thoughts, (1), 28-50.
Sargent, L. T. (1994). “The three faces of utopianism revisited”. Utopian studies, 5(1), 1-37.
Sargent, L. T. (2001). US eutopias in the 1980s and 1990s: Self-fashioning in a world of multiple identities. Utopianism/literary utopias and national cultural identities: A comparative perspective. Ed. Paolo Spinozzi. Bologna: COTEPRA University of Bologna.
Swift, G., & Ishiguro, K. (Autumn 1989). Kazuo Ishiguro. New Art Publications, 29, 22. From: https://www.jstor.org/stable/40423890