تحلیل تعامل و تقابل با دیگری در رمان «دریاس و جسدها»ی بختیار علی بر اساس نظریه‌ی منطق گفتگویی باختین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار جامعه شناسی و عضو گروه آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 دبیر ادبیات فارسی ناحیه یک سنندج

10.22034/lda.2024.142052.1025

چکیده

رمان «دریاس و جسدها»، از آثار «بختیار علی» نویسنده‌ی پرکارکورد، نوعی رمان فلسفی - اجتماعی است که در ردیف رمان‌های مدرن قرار می‌گیرد.هدف اصلی این پژوهش توصیف و تحلیل مولفه‌های نظریه‌ی چند صدایی باختین در گفتمان‌ شخصیت‌های داستان است و این که در این رمان، گفتمان از چه مولفه‌های زبانی و محتوایی برخوردار بوده و چه جهان معنایی‌ای را برای ما آشکار می‌کند؟در این پژوهش با این فرض که می‌توان خوانشی دیگر از رمان «دریاس و جسدها» در عصر حاضر را ارائه کرد، به روش توصیفی _ تحلیلی به بررسی و تحلیل رمان با نظریه‌ی منطق گفتگویی باختین پرداخته‌ایم. در این رمان گذار از سبک ریالسم جادویی به نوعی ریالیسم اجتماعی، تنوع صداها، شخصیت‌ها، جهان‌بینی‌ها، گفتمان‌های طبقات مختلف جامعه در رابطه با یکی از مهم‌ترین مفاهیم زندگی انسان مدرن کورد، «پدیده‌ی انقلاب» به خوبی قابل تشخیص است. «چند صدایی» از اساسی‌ترین مفاهیم موجود در آرای نقادانه‌ی «میخائیل باختین» نویسنده و منتقد روسی است که مبنای تحلیل رمان حاضراست.در رمان به صداهای متکثری بر می‌خوریم که هر یک موضع خود را دارند.صداها هم‌سو و منفرد در حرکت هستند و لزوما تنها راوی سخن نمی‌گوید.ما با اثری «پولی فونیک» مواجهیم که بختیار علی، هنرمندانه با استفاده از چند شخصیت روایتگرمتمایز در(تحصیلات، سیاست، اجتماع و...) رمانی چند بعدی خلق کرده است

کلیدواژه‌ها

موضوعات